04.09.2017

Intervenţie a preşedintelui Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor, Viorel Ştefan, în cadrul "Orei premierului", în plenul Parlamentului

PSD

Domnule președinte al Camerei Deputaților, domnule prim-ministru, doamnelor și domnilor membri ai Guvernului și ai Parlamentului, astăzi aș începe prin a mulțumi colegilor grupului parlamentar PNL și în egală măsură domnului prim-ministru că a dat curs acestei invitații, pentru că este, poate, cel mai potrivit moment să avem o astfel de discuție. Este începutul unei sesiuni parlamentare și putem folosi acest moment ca unul de bilanț. Putem să vedem ce s-a întâmplat în primul semestru al anului 2016 și, mai ales pentru noi, parlamentarii, un moment foarte bun ca să ne reconectăm la realități, pentru că în perioada de vacanță sursele de informații au fost doar cele din mass-media și nu au reflectat cu fidelitate evoluțiile din economia românească.

Îmi amintesc că acum mai bine de două luni, spre sfârșitul sesiunii parlamentare, Cabinetul Mihai Tudose a fost votat de Parlament într-un context politic de la acea vreme destul de tensionat. Unii dintre noi spuneam atunci că e o situație fără precedent. La acel moment de învestire, Cabinetul Tudose și-a asumat un program de guvernare nou care oferă o imagine extrem de realistă asupra reformelor care vor fi implementate în următorii ani. Unele sunt populare, precum majorarea salariului minim la 2000 de lei în 2018 sau reducerea cotei unice la 10%, altele, precum trecerea contribuțiilor de la angajat la angajator sau o nouă lege a pensiilor, implică o schimbare de mecanism în funcționarea economiei și societății românești. România, trebuie să recunoaștem cu toții, are nevoie de schimbare, are nevoie de politici pe termen lung, are nevoie de modernizare și mai ales are nevoie de responsabilizare pe toate palierele societății românești. Pe de altă parte, România are nevoie de infrastructură și nu este o noutate, știm de ani de zile cât de acută este această nevoie. Construcția de autostrăzi, investiția în sisteme de canalizare și apă potabilă, construcția de noi spitale și școli sunt investiții spre care orice resursă bugetară în plus este direcționată automat și este o decizie bună. Am încredere că această strategie guvernamentală adoptată de Executivul condus de Mihai Tudose se va concretiza foarte curând și vom vedea tot mai multe proiecte de investiții finalizate. Acest Guvern investește în dezvoltare, cu alte cuvinte. Efectele nu pot fi întotdeauna imediate, însă iată că după jumătate de an acestea nu întârzie să apară. Așteptăm cu interes în această sesiune parlamentară ca Parlamentul să fie sesizat cu legea privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare, o decizie foarte importantă, un demers foarte important, având în vedere că în premieră după 1990 în România putem avea revelația faptului că și statul poate deveni un bun administrator, cu o singură condiție: să aibă la dispoziție un instrument modern de administrare a economiei. Ceea ce face ca statul să fie prost administrator de cele mai multe ori constă tocmai în lipsa instrumentelor moderne. Or, un fond suveran de dezvoltare și investiții este, dacă doriți, un instrument modern care se folosește în toată lumea civilizată și rezultatele sper că și la noi rezultatele vor fi pe măsură. Scopul acestui fond este să realizeze investiții strategice în parteneriat cu companii private. Îmi amintesc cu plăcere că am lucrat la prima formă a acestui proiect împreună cu colegii din Ministerul de Finanțe și constat cu satisfacție că principiile de la care am plecat în creionarea, în proiectarea acestui fond au fost păstrate, se regăsesc în proiectul care a devenit public și profit de această ocazie să îi felicit pe colegii din Ministerul Economiei, al Energiei, al Finanțelor, din Ministerul Muncii și toți cei implicați în construcția acestui fond. Cred că punerea în funcțiune a acestui fond va ușura mult procesul de derulare a marilor investiții.

Un alt element esențial în funcționarea sănătoasă a unei țări este administrația eficientă. Avem nevoie de resursă umană bine pregătită și bine plătită. Adoptarea legii salarizării unitare este una dintre principalele reușite ale acestui Executiv. În ultimii șapte ani, cinci guverne au promis finalizarea și aplicarea acestei legi. Este cea mai amplă reformă de salarizare din sistemul bugetar care țintește eliminarea dezechilibrelor și reducerea decalajelor în educație, sănătate și administrație locală, acolo unde remunerațiile au fost mereu scăzute și, dacă vorbim despre implementarea în primă etapă a acestei legi a salarizării, cu bucurie am aflat astăzi că teama că în administrația locală va genera o creștere a cheltuielilor cu salarizarea și o scăpare de sub control a acestei gestiuni nu se confirmă. Luna august este luna în care s-au aplicat prevederile acestei legi în administrația locală, iar creșterea este nesemnificativă. O să vedem când avem cifrele finale de la Ministerul de Finanțe exact care este efectul și impactul pe această etapă de implementare. Această reformă a sistemului de salarizare s-a resimțit și în creșterea economică prin consum. România a devenit în trimestrul II campioană europeană la creștere economică, cu un avans de peste 5,7%, la fel ca în trimestrul anterior. Aceasta nu a fost determinată doar de creșterea consumului. Datele INS arată un avans considerabil al producției industriale, care a raportat o creștere de 8,9% în iunie 2017, față de aceeași perioadă a anului trecut. Premizele pentru ca și în al treilea trimestru să vedem o creștere economică similară sunt favorabile. Aici se văd rezultatele politicilor guvernamentale, în creșterea economică, iar cifrele vorbesc de la sine și nu doar aceste cifre care dau o imagine cantitativă sunt relevante. Nu pot să dezvolt foarte mult subiectul ca să ne uităm cu atenție și pe indicatorii calitativi. Nu numai că a crescut industria, dar a crescut exportul cu produse industriale în Uniunea Europeană și țări non-Euro într-un ritm mai mare decât creșterea producției industriale în sine. În același timp, a crescut productivitatea, pentru că criticii programului nostru spuneau că dacă o să crească salariile, n-o să țină pasul creșterea de productivitate și nu e bine pentru competitivitatea economiei românești. Iată că statisticile ne arată o creștere de productivitate cu 6,4%. Acesta este un indicator calitativ foarte bun, relevant.

Aș concluziona spunând că, de fapt, premierul a spus de la începutul discursului ceea ce este esențial: cadrul macroeconomic pe care s-a construit proiecția bugetară pe 2017 și care a fost aspru criticat atunci când am discutat bugetul s-a dovedit a fi unul foarte pesimist. Implementarea politicilor din programul de guvernare face posibil ca astăzi indicatorii să fie buni și să avem o imagine care ne spune că la sfârșitul anului cu toții va trebui să acceptăm că am plecat de la un scenariu pesimist.

Vă mulțumesc pentru atenție și mulțumesc încă o dată domnului prim-ministru pentru prezentarea pe care a făcut-o!

Urmărește-ne pe Facebook YouTube Twitter

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării, eşti de acord cu modul de utilizare a acestor informații.ÎNCHIDE