13.03.2017

Discurs susţinut de preşedintele PSD Liviu Dragnea în cadrul reuniunii Asociației Municipiilor din România

PSD

Domnule președinte al Senatului, domnule prim-ministru, doamnă primar general, domnilor miniștri, stimați foști colegi – spun „foști colegi”, pentru că am văzut în sală câțiva cu care cred că acum 15-16 ani eram și eu tot de aceeași parte a baricadei și negociam cu guvernele din acei ani pentru modificarea legislației, Legii Administrației Locale, a Finanțelor Publice Locale și nu numai, pentru că activitatea aleșilor locali să fie o activitate în care cadrul legal să fie permisiv și stimulativ. S-au obținut câteva lucruri importante în acei ani. Din păcate, n-am reușit să obținem unele prevederi care să fie puse în acord cu Constituția României.

Vreau să mă refer puțin la motivarea deciziei Curţii Constituţionale de vineri care, dincolo de alte considerente, statuează un lucru despre care noi toţi vorbim de foarte mulţi ani, şi anume stabileşte o delimitare clară între oportunitate şi legalitate. Nu este vorba numai de miniştri aici. Este vorba inclusiv de primari, de restul aleşilor locali, pentru că de prea multe ori, de mult prea multe ori, majoritatea instituţiilor publice de control din România, Curtea de Conturi, parchete, alte instituţii, au venit să întrebe primarul de ce a făcut drumul acela şi nu celălalt drum, sau de ce a făcut acea investiţie şi nu cealaltă investiţie. Eu cred că această decizie a Curţii Constituţionale va trebui să fie luată în seamă în mod serios şi sunt convins că şi la Guvern, şi la Parlament ce legi vor trebui modificate vor fi modificate, pentru că primarul trebuie să răspundă doar în ceea ce priveşte legalitatea. Nu poate să fie controlat în ceea ce priveşte oportunitatea. Există instrumente de control pentru primari, şi anume cetăţenii care i-au ales. Există instrumentul referendumului şi există instrumentul sfânt care este votul. Atâta timp cât în Constituţie spune că poporul îşi exercită suveranitatea prin structurile sale constituite prin alegeri libere şi corecte, din câte îmi aduc aminte şi primarii sunt rezultatul unor alegeri libere şi corecte, deci şi primarii sunt parte a suveranităţii poporului român. Deci, orice atac dincolo de legalitate împotriva primarului reprezintă, de fapt, un atac împotriva comunităților pe care le reprezintă primarii din România.

Voiam să mai spun câteva lucruri despre salarizare. Am văzut săptămâna trecută câteva ieșiri publice ale unor colegi, ale unor primari care se bazau, totuși, pe dezinformare. Aici sunt două lucruri pe care vreau să vi le spun care reprezintă un punct de vedere politic. Există deja un amendament depus la comisia de specialitate, depus de către PSD, ulterior și de către PNL, de creștere cu 30% a salariilor primarilor. Ceea ce vă pot spune este că nu e suficient. Un principiu la care eu țin foarte mult și de la care nu vreau să abdic este că șeful unei instituții, respectiv primarul, nu poate să aibă un salariu mai mic decât oricine altcineva din primărie. Mi se pare un nonsens, mi se pare incorect. Înseamnă că în Legea Salarizării Unitare sunt convins că și Ministerul Muncii, și Guvernul în ansamblu, în frunte cu prim-ministrul, vor avea grijă ca administrația locală să fie tratată într-o anexă separată, pentru că vorbim de indemnizații, dar nu cred că mai putem rămâne în această situație în care sunt absolut convins că sunt cazuri, dacă nu greșesc, anumite primării în care primarul este pe locul 50 în grila de salarizare din acea instituție. Or, dacă cineva ne poate explica că este o situație normală, îl rog să folosească argumentele, pentru că eu sunt foarte curios să le ascult.

De asemenea, există o mare problemă în România și nu de-acum, ci de mulți ani de zile, în care instituțiile nu țin cont una de alta. Dacă o instituție face o analiză și emite o decizie sau dă un răspuns, de exemplu ANAF, dacă spune că o procedură de licitație a fost organizată corect sau s-a desfășurat corect, acest lucru nu obligă Curtea de Conturi să țină cont de ea, iar Curtea de Conturi poate să vină și să aplice niște sancțiuni sau să facă un raport care, sigur, poate să meargă până la urmă până la procuror, pentru că este cel mai simplu, deja este obișnuință. Dacă noi avem aceste instituții, și am dat doar două exemple, de analiză unele, altele de recomandare, altele de control, iar ele nu țin cont unele de altele, de ce le mai ținem? Până la urmă, ce să facă primarul? Dacă o instituție îi dă un document care îi spune că ceea ce a făcut este corect și altă instituție vine și îi spune „nu mă interesează ce a spus cealaltă instituție, suntem noi mai deștepți, deci trebuie să te pedepsim”, este o situație care trebuie să înceteze și va înceta, nu altfel, ci printr-o legislație care să fie realizată într-o largă dezbatere și în care vă rog foarte serios să vă implicați.

De asemenea, am văzut tot săptămâna trecută o intervenție, o solicitare din partea unui domn primar referitoare la cotele defalcate din impozitul pe venit ca să crească cu câteva procente. Eu vă aduc aminte că în campania electorală am spus un lucru pe care-l ducem la capăt, și anume că toate cotele defalcate, 100% din cotele defalcate vor rămâne la nivel local. Este prins în program, Guvernul și-a asumat acest lucru, se lucrează, deci ceea ce mi s-a părut în permanență corect, și anume impozitul pe venit realizat de cetățeni, de cei care muncesc într-o localitate și într-un județ, trebuie să rămână la nivel local în totalitate. Sigur, stabilim procentele între consiliul județean și localitate.

De asemenea, în ceea ce privește prevenția, așa cum bine știți, am vorbit mult despre Legea Prevenției, gândită pentru mediul de afaceri. Eu rog Guvernul, îl rog pe prim-ministru aici, în fața dumneavoastră, în condițiile în care știu de la dumnealui că Legea Prevenției este într-o formă aproape finală, foarte aproape de final, ca în această lege să se introducă și un capitol pentru aleșii locali, pentru administrația locală. Atâta timp cât este firesc, este cerut acest lucru, ca pentru un om de afaceri instituțiile de control să vină întâi să constate, să i se dea un plan de conformare într-un interval de o lună, două, trei luni de zile, în funcție de domeniul respectiv, fără să aplice vreo măsură punitivă, doar un avertisment, de ce nu se poate face același lucru și în administrația locală? Adică instituțiile de control să vină să constate care este din punctul lor de vedere defecțiunea sau disfuncționalitatea din instituția respectivă, să i se prezinte un plan de conformare și, în acea perioadă, primarul, respectiv președintele de consiliu județean, funcționarii de-acolo să se conformeze, dacă ceea ce i se cere de către acea instituție este în cadrul legii.

De asemenea, vreau să vă rog în continuare, dacă tot a spus domnul primar Robert Negoiță că Asociația Municipiilor din România este cea mai reprezentativă și cea mai importantă dintre structurile asociative – nu știu ce părere are domnul Emil Drăghici! –, într-adevăr, reprezintă, poate, cel mai mare număr de locuitori dintre toate structurile asociative. Dincolo de acest lucru, toate cele patru structuri asociative sunt foarte importante și vă rog să nu uitați menirea inițială, scopul esențial al acestor structuri asociative, și anume să devină și să rămână un partener permanent al Guvernului, dar nu parteneri ca la fiecare întâlnire să se înțeleagă foarte bine, ci dimpotrivă, să se bată pentru proiectele legislative care îmbunătățesc funcționarea administrației locale, autonomia, descentralizarea, un cadru legislativ stimulativ și, ceea ce vă pot garanta eu și cred că e de acord cu mine și domnul Călin Popescu-Tăriceanu, ceea ce vom putea face noi în Parlament are ca obiectiv principal descătușarea tuturor energiilor din administrația locală. Eu nu mai accept ca primarii să fie considerați – și nu numai primarii – prezumtivi infractori, este doar o chestiune de timp până când sunt prinși. Eu cred că primarii sunt oameni corecți, oameni care au în spate o legitimitate și trebuie să fie ajutați, stimulați și lăsați să dezvolte comunitățile lor.

Vă mulțumesc mult și vă doresc succes!

Urmărește-ne pe Facebook YouTube Twitter

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării, eşti de acord cu modul de utilizare a acestor informații.ÎNCHIDE